Als beeldend kunstenaar maak ik voornamelijk (zelf)portretten. Dit doe ik in schilderijen, tekeningen en grafiek. In 1989 heb ik mijn diploma aan de Academie voor Beeldende Kunsten behaald en vanaf dat moment werk ik zelfstandig als kunstenaar in mijn atelier aan de Drievriendenstraat 26 te Rotterdam.

Verder ben ik altijd een ondernemer geweest. Vóór de academietijd, heb ik op reclamebureaus gewerkt. Van 1989 tot 1994 had ik mijn eigen bureau in het ontwikkelen van nieuwe producten in New York. De werkervaring in binnen- en buitenland (USA en België) en die met het werken met kinderen in mijn eigen atelier, komen nu samen in mijn werk als Beeldend Kunstenaar in de Klas.

Sinds 1997 geef ik ook teken- en schilderles aan kinderen en volwassenen in dit atelier. Dit beviel mij zo goed en ik kreeg zulke positieve reacties van de leerlingen dat ik besloot de opleiding Beeldende Kunstenaars in de Klas (BIK) te volgen van Kunstenaars & Co. Zo ben ik ook bevoegd om les te geven op basisscholen.

Doelstelling en visie

Graag wil ik kinderen leren ‘kijken’. Kijken door te ontdekken, want bij het ontdekken, leren ze nieuwe dingen. Zo leer ik ze, dat wát je ziet ook op verschillende manieren kunt weergeven. Leer ik ze buiten de grenzen van het algemene te gaan, net ietsje verder dan dat ze zelf gewend zijn: een ware ontdekkingstocht.

Kinderen zijn van nature leergierig. Door ze te stimuleren en hen zelfvertrouwen te geven bij deze ontdekkingstocht, vergroten ze hun wereld. Ze ontdekken hun nieuwe talenten. En dan is het heerlijk om te horen als ze zeggen: ‘Jij brengt me op een idee!’ of ‘Ik kán het’ of ‘Het hóórt bij mij’.

Werkwijze

Ik ontwikkel samen met u een project, workshop of programma voor uw school. Dit kan bij u op school tijdens de les, of in de naschoolse opvang, of in mijn eigen atelier of op een andere locatie als in een museum.

Ieder project heeft een thema, waaromheen de lessen worden gevormd. Het kan een thema van de school zijn, of iets dat ik zelf bedenk. Het wordt zo samengesteld dat het prikkelt, nieuwsgierig maakt, maar ook dat de kinderen het gevoel hebben, dat ze het kúnnen en het bij hen hoort. Hierbij leren de kinderen nieuwe dingen, maken ze zich nieuwe technieken eigen.

Ter afsluiting van een project maken we samen meestal ook een expositie van het gemaakte werk, waarbij de kinderen met een trots gevoel hun werk exposeren. De leerkrachten en ouders zijn ook aanwezig bij deze eindpresentatie.

Ieder project:
• heeft een kern waarom heen de lessen worden gevormd
• heeft een thema
• moet interesse opwekken (prikkelen, samen verwonderd stilstaan)
• verruimt de kennis (nieuwe begrippen, nieuwe technieken die met enige beheersing een bevrijding vormen en zelfvertrouwen geven)
• sluit aan bij de belevingswereld (huidige kennis, cultuur/achtergrond, school)
• heeft dezelfde regels als de regels van de leerkracht/school
• heeft een serieus resultaat (expositie ter afsluiting)

Bij de projecten die ik geef, gaat het erom dat de kinderen leren kijken, dus ontdekken. Dat ze naar elkaar luisteren en even verwonderd stilstaan. Zo leren ze hun oordeel uit stellen, want als ze naar elkaar luisteren, zullen ze dingen zien die ze eerst niet zagen.

Het kan een project zijn van enkele lessen tijdens school of een aantal lessen voor de naschoolse opvang, ook een project van meerdere maanden met wekelijkse lessen, of een wijkgericht project.